اهمیت چیدمان فروشگاه
نقش چیدمان فروشگاهی در رضایت مشتری و سهم بازار اهمیت بالایی دارد. با توجه به پیدایش ساختار جدید و فن‌آوری‌های به روز در بحث فروشگاهی، شدت رقابت بین دارندگان فروشگاه بالاتر رفته و هر کدام سعی در ایجاد تغییرات وسیع در مورد نیاز‌های مشتری و شناخت بیشتر این نیاز‌ها، به برنامه‌های بلندمدت و استراتژیک جدید روی آورده‌اند. نظم در چیدمان محصولات در کنار آرامشی که به مشتری می‌دهد، شوق خرید را بالاتر برده و باعث می‌شود مشتری زمان طولانی‌تری را در فروشگاه بگذراند.

اصول چیدمان فروشگاه
چیدمان اگر به نحوی بتواند بهره‌وری بیشتری برای فروشگاه داشته باشد، به راحتی مزیت‌های مهمی را برای فروشنده ایجاد می‌کند، تعامل بین فروشنده و مصرف‌کننده را اتفاق می‌دهد و سرعت خدمت‌رسانی را افزایش می‌دهد، باعث کنترل هزینه‌ها شده و میزان مفقودی یا دزدی کالا را کاهش می‌دهد و قابل توجه‌تر از آن‌ها جایگزینی محصولات به راحتی انجام می‌پذیرد. در ادامه به توضیح برخی از اصول چیدمان فروشگاه می‌پردازیم :

انقضای تاریخ محصول
در صورتی که تاریخ انقضای محصولی نزدیک‌تر باشد لازم است این محصول در جلوی قفسه‌ها قرار گیرد تا دسترسی به آن‌ها ساده‌تر و میزان مرجوعی و ضایعات محصول کاهش یابد. این موضوع می‌تواند در بحث مزایای چیدمان صحیح قرار گیرد ولی از آنجایی که اهمیت این موضوع بالا است باید وجهی از اصول باشد که مبادا خطر آن جان کسی را تهدید کند.

دید کالا
از نظر مشتری، محصول باید قابل لمس و در دسترس دید باشد. این اصل باعث می‌شود تا مشتری از نزدیک اطلاعات محصول را پردازش کند و بر اساس ویژگی‌های کالا آن را انتخاب کند.

مقایسه محصولات مشابه
محصولات مشابه در کنار هم قرار گیرد تا مصرف‌کننده با مقایسه آن‌ها بتواند قدرت انتخابش را بالاتر ببرد، دقیق‌تر انتخاب کند و بتواند با استفاده از آن‌ها کالای بهتر را از کالای با کیفیت کمتر شناسایی کند.

نورپردازی جزیی از اصول چیدمان فروشگاه
نورپردازی و رنگ‌بندی فضای فروشگاه می‌تواند مشتری را مجاب کند تا در آرامش کامل محصول خود را انتخاب کند و زمان بیشتری را در آرامش به انتخاب کالا اختصاص دهد.

مزایای طراحی و چیدمان فروشگاهی
انتخاب آسان کالا برای مشتری
ایجاد سازماندهی در فروشگاه
تسهیل ارتباط بین مشتریان و فروشندگان
کاهش زمان خدمت فروشنده به مشتری
کاهش میزان مفقودی و دزدی کالا
روانتر شدن جریان ورود و خروج
تکنیک‌های اصول چیدمان فروشگاه
چیدمان در فروشگاه‌ها می‌تواند یک تکنیک روانشناسی باشد تا مشتری را ترغیب به خرید کند و این موضوع هیچ زمان تصادفی مطرح نمی‌شود. اختصاص فضای مناسب برای راهرو بین چیدمان هم راحتی رفت و آمد را برای مشتریان فراهم می‌کند و هم اگر چرخ‌های خرید در فروشگاه برای رفاه مشتریان باش ، استفاده از آن‌ها در حرکت بین راه‌رو‌ها را آسان می‌سازد. از دیگر تکنیک‌های چیدمان می‌توان در مورد چیدمان میز چک اوت یا میز صندوق فروشگاهی و در نگاه کلی‌تر جداکردن درب‌های ورودی و خروجی پرداخت. این موضوع را اینطور نگاه کنیم که یک مشتری وارد فروشگاه شما می‌شود و در ابتدای فروشگاه، محصول مورد نیاز خود را یافته و در عین حال دنبال پرداخت مبلغ آن و خروج از فروشگاه شماست.

یکی از راه های موجود این است که شما مشتری را ترغیب به خرید دیگر مایحتاج مورد نیاز او کنید، این کار ساده، قرار‌ دادن صندوق فروشگاه در مکان خروج است. شاید بگویید این عمل تاثیری ندارد؛ اینطور نگاه کنید که مشتری برای رسیدن به درب خروج از میان قفسه‌ها و محصولات دیگر عبور می‌کند و ناخودآگاه احتیاجات خود را شناسایی می‌کند. در این حالت هم احتیاجات بیشتری از خود برطرف می‌کند و هم فروش شما را بالاتر می‌برد؛ این است تکنیک روانشناسی چیدمان؛ یا قراردادن مواد مصرفی روزانه مثل مواد فاسد شدنی در اخر فروشگاه که مشتری را از میان انبوه کالاهای دیگر عبور می‌دهد. این تکنیک روانشناسی می‌توانند تشخیص دهند که کدام قسمت مغرتان برای خرید کردن تصمیم‌گیرنده است! و مغزتان را برای خرید بیشتر آماده می‌کند.

ایجاد بنر‌های تخفیف یا محصولات جدید و ویژه برای مشتریان ثابت، احساس دلگرمی و پشتیبانی را به مشتری ارائه می‌دهد. این تکنیک در ذهنیت مشتری می‎ماند و همیشه به احساس خوبی که فروشگاه در ذهن او قرار داده فکر می‌کند.

به تکنیک‌های دیگر در این موضوع نگاهی اجمالی میندازیم :

استفاده از موسیقی مناسب در فضای فروشگاه
امکان تست برخی از محصولات
وجود تابلو راهنما در سطح فروشگاه
وجود افراد مجرب جهت مشاوره و راهنمایی
ایجاد هارمونی بین چیدمان و اجناس
ایجاد طبقه‌بندی‌های قیمتی برای کالاها
اختصاص دادن هر راهرو به محصولات مشابه
قراردادن محصولات با قیمت بالاتر در راستای دید مشتری یا بالای قفسه‌ها

نوشتهٔ پیشین
علت غیرفعال بودن نام گیرنده چک خرجی در قسمت گزارشات چک ها چیست؟
نوشتهٔ بعدی
آنچه باید درباره سال مالی بدانید !

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست