آنچه درباره سال مالی (دوره مالی ) باید بدانید

بخش مالی هر سازمان یکی از مهمترین بخش های آن سازمان است. هر مدیر برای بهبود عملکرد نیاز به گزارش جامع از یک دوره مالی دارد. در این مقاله قصد داریم هر آنچه باید درباره سال مالی (دوره مالی ) بدانید را شرح دهیم همچنین عملیات پایان سال را توضیح دهیم.

سال مالی (دوره مالی) چیست ؟
سال مالی یک دوره زمانی است، برای محاسبه وضع مالی سالانه یک سازمان که تاریخ شروع و پایان معینی دارد. آغاز سال مالی در هر شرکت ممکن است با شرکت دیگر تفاوت داشته باشد ولی همیشه مدت زمان سال مالی 12 ماه است. در پایان عملیات پایان سال حسابدار شما میتاند یک گزارش جامع از این دوره مالی به مدیر خود ارائه کند. گزارش از پایان سال مالی مشخص می کند که سازمان از نظر مالی در چه مسیری قرار دارد و سیاست های مالی وضع شده چقدر بر روند بهبود فرایندهای مالی تاثیرگذار بوده است. این گزارش ها اغلب داده هایی نسبتا دقیق و قابل اعتماد از گذشته مالی شرکت را ارائه می دهند.

زمان دقیق شروع و پایان سال مالی چگونه محاسبه می شود؟

دوره یا سال مالی  در ایران، تاریخ تعریف شده ای ندارد و قانونی وجود ندارد که حتما باید در آن زمان سال مالی خود را آغاز کنید، این دوره در هر شرکت بنا به دستورالعمل ها و فرآیندهای آن شرکت  مشخص می گردد. اما اغلب سال مالی مجموعه ها از اول فروردین تا پایان اسفند ماه می باشد.

عملیات پایان سال

در انتها هر دوره مالی که برای سیسیتم تعریف شده است، لازم است کلیه حساب های خود را ببندید. با بستن سال مالی دوره به پایان می رسد و اسناد و اطلاعات از سال جدید مالی از سر گرفته می شود. که هدف از این کار جلوگیری از انبار شدن فاکتورها و سند ها می باشد و شروع شماره فاکتور و اسناد از 1 خواهد بود. صفر شدن حساب به معنی تسویه موارد مالی و تنظیم اسناد بدهکاری و بستانکاری است.

مراحل بستن سال مالی

1- بررسی همه اسناد مالی شرکت: فاکتورهای ورودی و خروجی، اسناد مربوط به انبار، ترازهای مالی، هزینه ها و دستمزدها و همه فعالیت های مالی سازمان در این مرحله اهمیت زیادی پیدا می کنند و مورد بررسی و نظارت قرار می گیرند. بررسي سندهايي كه بدون توجه به اصول حسابداري ثبت شده اند

2- کنترل انبار: بررسي موجودي منفي كالاها ، استفاده از انبار گرداني و بررسي صحت موجودي كالا، اصلاح موجودي انبار و قيمت ميانگين كالا

3- به روزرسانی حساب های فروش و هزینه: برای تدوین گزارش سال مالی، همه حساب های درآمد و فروش به مرحله بدهکار و حساب های سود و زیان به بستانکار تبدیل می شوند. سپس هزینه هایی مانند حقوق و دستمزد، اجاره مکان شرکت و هزینه های جانبی بررسی و با حساب بستانکار به ثبت می رسند. بعد از بستن حساب های دائمی و جاری، می توان یک ترازنامه اختتامیه را تدوین کرد و محاسبات نهایی را در این بخش به صورت مدون ارائه داد.شما میتوانید در خصوص موارد فوق از مشاوره همکاران ما در شرکت برسام محاسب بهره مند شوید .

نوشتهٔ پیشین
مهمترین نکات کاربردی در زمینه اصول چیدمان فروشگاه
نوشتهٔ بعدی
تکنولوژیهای مورد استفاده در فروشگاهها و مراکز تجاری

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست