ضرورت استفاده از تکنولوژی در فروشگاهها
فروشگاههای زنجیرهای برای رقابت با یکدیگر و افزایش فروش خود باید سخت کار کنند. تکنولوژیهای مورد استفاده در فروشگاههای زنجیرهای در این راستا بسیار کمک کننده خواهد بود. در واقع یکی از راههای این کار استفاده از فناوری برای ایجاد یک تجربه عالی در فروشگاه است.
از فنآوری میتوان به روشهای مختلفی استفاده کرد: برای اهداف تجربی، جلب نظر کاربران تلفن همراه، افزایش راحتی خریداران یا ترویج حضور آنلاین یک فروشگاه زنجیرهای. در ادامه برخی از این تکنولوژیها را که تعدادی از آنها بسیار نوین و مدرن هستند و فواید استفاده از آنها را بررسی خواهیم کرد.
انواع تکنولوژیهای مورد استفاده در فروشگاههای زنجیرهای
رشد سریع تجارت الکترونیکی در چند سال گذشته منجر به افزایش چشمگیر انتظارات مشتری برای راحتی خرید و خدمات بیشتر در دنیای آفلاین شده است.در همین راستا فروشگاههای زنجیرهای هوشمند سرمایهگذاری زیادی در راه ایجاد تجربه خرید آسان در فروشگاههای خود با استفاده از تکنولوژیهای جدید کردهاند. برخی از جدیدترین جذابترین تکنولوژیها در ادامه معرفی شده است که با استفاده از آنها به راحتی میتوانید رقبای خود را پشت سر بگذارید.
آینههای جادویی
در بسیاری از فروشگاههای زنجیرهای که اقدام به فروش کیف، کفش و لباس میکنند آینههای هوشمندی نصب شده که جز پیشروترین تکنولوژیهای مورد استفاده در فروشگاههای زنجیرهای است. با استفاده از این فناوری هنگامی که یک خریدار وارد اتاق پرو میشود، آینه محصولات را که از طریق برچسبهای RFID جاسازی شده در لباسها ، تشخیص میدهد.
تصاویر محصولات روی آینه ظاهر میشود و خریدار میتواند به سادگی با لمس آینه، سایز یا رنگ دیگری را درخواست کند. خریداران میتوانند از آینهها هوشمند برای مرور جدیدترین سبکها، یافتن کالاهایی در رنگ و سایزی که دوست دارند استفاده کنند.
وای فای رایگان در فروشگاه
یکی از تکنولوژیهای مورد استفاده در فروشگاههای زنجیرهای که شاید ساده و در دسترس به نظر برسد اما بر ذهنیت بهتر مشتری و فروش بیشتر اثر میگذارد، ارائه Wi-Fi رایگان به مشتریان است. علی رغم اینکه ممکن است استفاده از این تکنولوژی برای صاحبان فروشگاه این ترس را به همراه داشته باشد که مشتری ممکن است از این فناوری برای مقایسه قیمت با دیگر فروشگاهها استفاده کند اما مشتریان به هر حال از تلفنهای همراه خود در فروشگاه استفاده میکنند و اغلب کارهای دیگری به جای مقایسه قیمتها انجام میدهند.
صاحبان فروشگاهها میتوانند این روند را مهار کرده و از آن به نفع خود استفاده کنند. از طریق کدهای QR و بارکد و ادغام با برنامه تلفن همراه ، Wi-Fi رایگان میتواند میزان فروش را افزایش دهد. ارائه Wi-Fi در فروشگاه همچنین این مزیت را دارد که از جزئیات سرچ مشتری مطلع شده و آنها را با پیشنهادات مربوطه هدف قرار دهید.
کیوسکهای هوشمند داخل فروشگاه
یکی از تکنولوژیهای مورد استفاده در فروشگاههای زنجیرهای که در عین سادگی برای تلفیق فناوری و بهبود خدمات به مشتری بسیار موفق بوده، نصب کیوسک هوشمند یا تبلت است که مشتریان میتوانند همه محصولات را مرور کرده و مواردی را که نمیتوانند در فروشگاه پیدا کنند، سفارش دهند. وقتی نوبت به استفاده از فناوری در فروشگاه میرسد اغلب از کیوسکهای هوشمند چشمپوشی میکنند. اما این تکنولوژی میتوانند به طرز باورنکردنی موفقیت آمیز باشند.
شاید جالب باشد بدانید که JD Sports در سراسر فروشگاه های خود این تکنولوژی را ارائه میدهد که 3.1٪ از کل فروش متعلق به همین فناوری است. رغم این فروش در سال چیزی برابر با 14.3 میلیون پوند است. حتی با این فناوری میتوان به جای پخش کاتالوگهای کاغذی، از صفحات دیجیتال برای نمایش آنها استفاده کرد.
برچسب قیمت الکترونیکی
به دلیل اینکه گاهی تعداد مشتریان در فروشگاههای زنجیرهای زیاد است و برخی از فروشندگان به دنبال یک راه حل الکترونیکی برای به روزرسانی سریع قیمت خود هستند. برچسب های الکترونیکی قیمت به عنوان یکی از تکنولوژیهای مورد استفاده در فروشگاههای زنجیرهای میتواند باعث وقت صرفه جویی در وقت شود و گاه حتی از ضرر نیز جلوگیری کند. چندین سوپرمارکت بزرگ اروپایی مانند L’Ecelrc و خرده فروشانی مانند Leroy Merlin و Nebraska Furniture Mart در حال نصب برچسب قیمت دیجیتال در سراسر فروشگاه های خود هستند و تجربه آنها در استفاده از این نوع برچسب، افزایش سودآوری فروشگاه بوده است.
سبدهای خرید هوشمند
از میان تکنولوژیهای مورد استفاده در فروشگاههای زنجیرهای یکی از جدیدترین و جالبترین آنها، سبدهای خرید هوشمند است. اغلب این سبدهای خرید دارای تراشه و صفحه نمایشی هستند که با قرار دادن محصول داخل آن، مشتری میتواند به صورت لحظهای از قیمت خریدهای خود مطلع شود و در صورت داشتن یا نداشتن بودجه کافی کالاهای موجود در سبد را کم کرده یا به میزان آنها اضافه کند.
واقعیت مجازی
فروشگاههای زنجیرهای میتوانند با استفاده از واقعیت مجازی برای ایجاد انگیزه ورود مشتری به فروشگاه استفاده کنند. این تکنولوژیهای مورد استفاده در فروشگاههای زنجیرهای که البته نسبتاً جدیدتر از بقیه است راه عالی برای درک نیازهای مشتری و ترغیب به خرید است.
به طور مثال فروشگاههای در کنار محصولات مرسوم، لوازم خانگی را ارائه میدهند. با استفاده از واقعیت مجازی که به صورت یک عینک بوده و شرایط استفاده از آن وسیله را شبیهسازی میکند، مشتری ترغیب میشود تا در مورد محصولاتی که خرید آنها تردید دارد، راحتتر تصمیم بگیرد. این امر همچنین فروشگاه شما را به عنوان یک پیشرو معرفی خواهد کرد و حتی اگر یک درصد از افرادی که تنها برای امتحان این تکنولوژی به فروشگاه شما میآیند اقدام به خرید کنند، در سال رقم فروش شما به صورت انفجاری افزایش پیدا خواهد کرد.
تبلیغات با سویه جدید
یکی دیگر از تکنولوژیهای مورد استفاده در فروشگاههای زنجیرهای که باید توجه ویژه داشت زیرا در عین حال که میتواند بر روی فروش اثر مثبت بگذارد، ممکن است مخاطب را زده کند، بحث تبلیغات و تکنولوژیهای مرتبط با آن است.
با استفاده از تکنولوژیها و استراتژیهایی چون ایمیل مارکتینگ، ارسال پیامکهای هدفدار، طراحی بنرهای خاص، استفاده از چراغهای هشداردهنده و چشمک زن در سطح فروشگاه برای مشخص کردن محصولات تخفیف دار، میتوان از این نوع فناوریهای برای بهبود تجربه خرید مشتری و افزایش فروش استفاده کرد.
استفاده از اپلیکیشن و سایت
یکی دیگر از تکنولوژیهای مورد استفاده در فروشگاههای زنجیرهای که به صورت مرسوم مورد استفاده قرار میگیرد اما بسیاری از اهمیت آن غافل هستند، اپلیکیشن و سایت فروش است. با توجه به اینکه بسیاری به دنبال خرید آسانتر هستند، طراحی سایت فروشگاهی یا اپلیکیشن خرید امکان خرید از فروشگاه شما را در هر زمانی ممکن خواهد کرد. نکته مهمی که در طراحی سایت و اپلیکیشن باید مورد استفاده قرار گیرد، طراحی کاربر پسند است. دسترسی به محصولات باید آسان باشد و علاوه بر آن شما شیوههای پرداخت متنوعی چون پرداخت آنلاین یا پرداخت درب مدنظر را در نظر بگیرید.
استفاده از تکنولوژیهای مرتبط با راحتی مشتری
نکته مهم بعدی در مورد تکنولوژیهای مورد استفاده در فروشگاههای زنجیرهای این است که همگی باید در خدمت راحتی مشتری باشد. با توجه به شیوع ویروس کرونا استفاده از تکنولوژی لازم برای تب سنجی، ضدعفونی کردن فروشگاهها و مشتریان از فناوریهای قابل توجه در این راستا است.
همچنین مورد بعدی که شاید کمتر مورد توجه فروشگاههای زنجیرهای باشد، تکنولوژیهای مورد استفاده برای سیستم گرمایش و سرمایش در فصول مختلف سال است. به طور کلی اگر مشتری احساس راحتی بیشتری کند، قطعاً در میزان زمان ماندن وی در فروشگاه و خرید راحتتر وی اثرگذار خواهد بود.
پاسخگویی آنلاین یا تلفنی
در نهایت آخرین مورد از تکنولوژیهای مورد استفاده در فروشگاههای زنجیرهای که جای دارد به آن اشاره کنیم، فراهم کردن امکان چت آنلاین یا مراکز پاسخگویی تلفنی است. مشتری در صورت میتواند سوالات خود را پرسیده و راهنماییهای لازم را دریافت کند. همچنین برای ارائه پیشنهاد و انتقاد و بهبود خدمات ارائه شده از سمت شما به مشتریان بسیار کارآمد خواهد بود.
مزایای تکنولوژیهای مورد استفاده در فروشگاههای زنجیرهای
با استفاده از تکنولوژیهای جدید و مدرن در فروشگاههای زنجیرهای، علاوه بر اینکه به عنوان یک مرکز خرید پیشرو و پیشرفته نسبت به رقبا مطرح میشوید. شاهد افزایش مشتری و در نهایت سود بالایی خواهید بود. همچنین استفاده از فناوری به شما کمک خواهد کرد تا در زمان و انرژی لازم صرفهجویی کرده و بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهید. این امر خود باعث تبلیغ فروشگاهها شما به صورت رایگان و سینه به سینه خواهد شد که از دیگر روشهای تبلیغاتی اثر بیشتری دارد. در نهایت هم به برندینگ فروشگاه زنجیرهای کمک بسیار زیادی خواهد کرد.